سه‌شنبه ۲۳ دی ۱۳۹۹ - ۱۱:۴۴

ورزش کردن، تغذیه مناسب و خواب کافی فرمول موفقیت دانشجویان در امتحانات خواهد بود

رحیمی کارشناس تربیت بدنی / سبزوار

رضا رحیمی ارشد مدیریت ورزشی و کارشناس تربیت‌بدنی دانشگاه علوم پزشکی سبزوار ترک کردن ورزش در زمان امتحانات را یکی از بزرگ‌ترین اشتباهات دانشجویان عنوان کرد و افزود: ورزش می‌تواند بر سلامت ذهنی و کاهش استرس دانشجویان در زمان امتحانات تاثیر زیادی بگذارد و باعث شود که فرد از نظر روانی و اجتماعی شرایط بهتری پیدا کند.

رضا رحیمی ارشد مدیریت ورزشی و کارشناس تربیت‌بدنی دانشگاه در گفتگو با مفدا سبزوار از اهمیت ورزش کردن دانشجویان در فصل امتحانات نکاتی را بیان کرد و افزود: توصیه می‌شود دانشجویان در ایام امتحانات جهت دست یافتن به موفقیت بیشتر برنامه مناسب غذایی، ورزش و فعالیت بدنی و خواب کافی داشته و با برنامه ریزی صحیح و منظم به مطالعه دروس بپردازند.

وی ادامه داد: در سال‌های اخیر مطالعات بر نقش ورزش در بروز بیماری آلزایمر، بهبود یادگیری و حافظه افزایش یافته است و طبق نتایج این تحقیقات افرادی که به طور منظم از یک برنامه ورزشی خاص پیروی کرده و به طور مرتب ورزش می‌کنند و تحرک بدنی دارند عملکرد ذهنی آنها بیشتر از افراد بی‌تحرک بوده است.

کارشناس تربیت‌بدنی دانشگاه با بیان اینکه استرس و عدم تمرکز در فصول امتحانات از شکایات اصلی دانشجویان می‌باشد اذعان داشت: بنابر یک باور اشتباه با شروع امتحانات و آزمون‌ها دانشجویان تمام فعالیت‌های جانبی و غیر درسی خود را محدود و تمام ذهن خود را تنها به نتیجه گرفتن در امتحان معطوف می‌کنند این در حالی است که وجود فعالیت بدنی روزانه حداقل به مدت نیم ساعت با شدت متوسط می‌تواند نقش بسزایی در کاهش استرس و تمرکز آنها داشته و اشتیاق افراد را نسبت به مطالعه افزایش دهد.

رحیمی گفت: نتایج تحقیقات نشان می‌دهد که امتحان در دانشجویان به حدی موجب فشار روانی می‌گردد که تغییرات فیزیولوژیک و یوشیمیایی از جمله افزایش فشار خون، افزایش سطح سرمی کورتیزول و کورتیزول آزاد در ادرار را به همراه دارد. اگر دچار استرس و یا خستگی ذهنی ناشی از مطالعه در ایام امتحانات هستید، نرمش می‌تواند به کاهش اثرات کورتیزول و در نتیجه به کاهش استرس شما نیز کمک کند.

وی در خصوص اثر ورزش بر یادگیری دانشجویان در ایام امتحانات هم نکاتی را بیان کرد و افزود: تمرینات ورزشی موجب آزادسازی نوعی فاکتور رشد در خون می‌شود که می‌تواند نرون‌ها را در مقابل آسیب و صدمه مقاوم نموده و از بروز بیماری‌های آلزایمر و پارکینسون تا حدود زیادی جلوگیری کند.

رحیمی ادامه داد: افزایش جریان خون که در اثر ورزش کردن ایجاد می‌شود، موجب اکسیژن رسانی و تغذیه بهتر نرون‌های مغز شده و از تنگ شدن عروق مغز جلوگیری می‌کند. این تاثیرات خود موجب پیشگیری از فراموشی و زوال توانمندی‌های ذهنی می‌شود.

کارشناس تربیت‌بدنی دانشگاه در پایان به دانشجویان توصیه کرد عضلات خود را کشیده، سر و گردنتان را حرکت دهید و اجازه ندهید که ماهیچه‌های شما به مدت طولانی ثابت بمانند. کشش عضلات باعث بازگشت اکسیژن به ماهیچه‌ها و خروج مواد استفاده شده از آن‌ها می‌شود. علاوه بر این نرمش‌ها، بهتر است بین زمان‌های استراحت خود مدیتیشن نیز، انجام دهید. یکی از ساده‌ترین راه‌های آن که باعث افزایش تمرکز و توجه شما می‌شود، این است که ۳ دقیقه چشمان خود را ببندید و فقط به نفس کشیدن خود فکر کنید. البته تنفس را به طور ارادی و عمیق انجام دهید.

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.