یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۲

تحرک و ورزش‌های خانگی بهترین راه مبارزه با بیماری‌های قلبی و عروقی در ایام قرنطینه است

نرمش حرکات کششی

دبیر تربیت بدنی منطقه پنج دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور و مدیر تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشک شیراز گفت: در حال حاضر و با توجه به تمرکز ساختار بهداشت و درمان کشورها بر بحران بیماری کرونا و توجه کمتر به شیوع بیماری‌های غیر واگیر؛ فعالیت‌های ورزشی را می‌توان به عنوان یک واکسن و راه حل اساسی برای پیشگیری از بیماری‌های غیرواگیر به شمار آورد.

به گزارش مفدا، دکتر محسن داودی با بیان این مطلب اظهار کرد: سبک زندگی کنونی و بروز بحران کرونا می‌تواند یک بحران جدید از افزایش بسیار خطرناک بیماری‌های غیر واگیر در دوران پس از کرونا را ایجاد کند.
این متخصص پزشکی ورزشی ادامه داد: در حال حاضر با توجه به تمرکز ساختار بهداشت و درمان کشورها بر پاندمی کرونا و توجه کمتر به شیوع بیماری‌های غیر واگیر؛ فعالیت‌های ورزشی را می‌توان به عنوان یک واکسن و راه حل اساسی برای پیشگیری از بیماری ‌های غیرواگیر محسوب نمود.

وی افزود: در حال حاضر، فعالیت‌های ورزشی و تمرین‌های جسمانی و ذهنی بایستی در سبد زندگی افراد جامعه قرار گیرد تا توسعه این نوع سبک زندگی بتواند به یک فرهنگ برای ارتقاء سلامت تبدیل شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز توضیح داد: همانطور که مطالعات متعدد علمی عوامل ثابت شده بیماری زا از قبیل آلودگی هوا، سیگار، رژیم‌های غذایی نامناسب  و چاقی را عامل خطر ابتلا به بیماری‌ها تلقی می‌کنند، عدم فعالیت فیزیکی و بی‌تحرکی را هم می‌توان یکی از عوامل خطرزای بروز اینگونه بیماری‌ها دانست.

ورزش در پیشگیری از بروز بیماری های مزمن قلبی و عروفی و ریوی مؤثر است

داودی اظهار داشت: همانطور که ورزش و فعالیت‌های بدنی منظم در پیشگیری از بروز بیماری‌های مزمن قلبی عروقی، ریوی و متابولیکی کمک کننده است، می‌تواند در کنترل عوامل مداخله گر بیماری‌های غیرواگیر در دوران کرونا و همچنین آثار روحی روانی ایجاد شده از این بیماری در جامعه کمک کننده باشد.

او ادامه داد: ورزش با تاثیری که بر توسعه سیستم ایمنی بدن افراد ایجاد می‌کند، می‌تواند به عنوان یک عامل کمک کننده  تا حدودی از پیشرفت عوارض بیماری کرونا پیشگیری کرده و در افزایش انعطاف پذیری کیسه‌های هوایی ریه‌های افراد مبتلا به کرونا تاثیر مناسبی بگذارد.

مدیر تربیت بدنی دانشگاه علوم پزشکی شیراز افزود: با توجه به اینکه چاقی یکی از عوامل خطرزا در بیماری کرونا می باشد و مطالعات مختلف نیز نقش موثر ورزش و فعالیت‌های بدنی را در سوخت و ساز سلولی اثبات کرده‌اند؛ با انجام فعالیت‌های ورزشی منظم می‌توانیم با کنترل وزن و جلوگیری از بروز چاقی به کنترل عوامل خطرزای بیماری کرونا کمک شایانی نماییم.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی شیراز، ادامه داد: طبق شیوه‌نامه‌های پزشکی و ورزشی اعلام شده از سوی مراجع معتبر، یک فرد معمول بزرگسال باید حداقل هفته‌ای سه تا پنج جلسه حدود ۳۰ تا ۴۵ دقیقه‌ای تمرین هوازی با شدت متوسط داشته باشد و کودکان نیز ۶۰ تا ۷۰ دقیقه در هفته، طی چند جلسه با شدت کم تا متوسط به صورت بازی، تحرک بدنی و ورزش در هفته را بایستی اجرا کنند که شامل ورزش های هوازی مانند پیاده روی، دویدن نرم و آهسته؛ کوهپیمایی، طناب زنی همراه با ورزش ‌های قدرتی، کششی و تعادلی  پیشنهاد می‌شود.

داودی درخصوص  استفاده از ماسک در زمان انجام حرکات ورزشی افزود: طبق نظر انجمن پزشکی ورزشی ایران و سازمان بهداشت جهانی در دوران کرونا باید فعالیت‌های ورزشی هوازی، کار با وزنه به صورت قدرتی و ورزش‌های استقامتی را با رعایت فاصله گذاری فیزیکی و حفظ پروتکل‌های بهداشتی انجام دهیم؛ بدین نحو که افراد، فعالیت ورزشی را در  مکان‌های آزاد و با تهویه مناسب انجام داده تا نیازی به استفاده از ماسک نداشته باشند.انتهای پیام

کدخبرنگار:۱۰۱۲۰

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.