یکشنبه ۲۹ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۲:۳۸

از زبان دکتر طلایی، دکترای علوم تغذیه و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان؛

باید ها و نباید های تغذیه ای در ماه مبارک رمضان

کرمان

دکتر بهروز طلایی عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی کرمان در گفت و گو با مفدا کرمان به اصول صحیح تغذیه و باید ها و نباید های تغذیه ای در ماه مبارک رمضان پرداخت.

اصول کلی تغذیه در ماه مبارک رمضان

دکتر طلایی: تغذیه صحیح در ماه رمضان به معنی رعایت دو اصل تنوع و تعادل در برنامه های غذایی است. تنوع به معنی  استفاده از همه گروه های غذایی اصلی شامل نان و غلات، شیر و لبنیات، میوه سبزی گروه گوشت و جایگزین هاست و تعادل یعنی مصرف  کافی مواد غذایی و میانه روی در وعده افطار و سحری و پرهیز از کم خوری و پر خوری در این دو وعده.

۴ فاکتور اصلی در تغذیه ماه رمضان عبارت است از:

  1. زمان غذا خوردن
  2. میزان غذا خوردن
  3. چگونه غذا خوردن
  4. انتخاب نوع غذا

باید ها و نبایدهای وعده سحری...

 غذاهای مناسب در وعده سحری که در واقع جایگزین وعده ناهار است شامل انواع چلوها، خورشت ها، پلوهای مخلوط با حبوبات است. برخلاف مواد پروتئینی که باعث افزایش احساس تشنگی می شوند؛ مصرف سالاد سبزیجات و ماست در وعده سحری باعث کاهش احساس تشنگی می شود.

در وعده سحر باید از غذاهایی استفاده شود که شاخص قندی پایینی دارند یعنی جذب قند آهسته اتفاق می افتد و قند خون کم کم افزایش می یابد.

نان سفید نان باگت، انواع بیسکوییت ها، زولبیا بامیه ترکیباتی هستند که به سرعت قندخون را بالا می برند بنابراین از مصرف زیاد این مواد در وعده سحری باید خودداری شود.

اصول صحیح تغذیه در وعده افطار...

دکتر طلایی می گوید: روزه خود را حتما با مایعات گرم مثل آب جوش شیر گرم، چای کم رنگ همراه با خرما کشمش یا یک قاشق عسل بازکنید  تا دستگاه گوارش کم کم آماده دریافت غذا شود. در کنار این ها شله زرد، فرنی، شیر برنج و سوپ جو برای افطار خوب است. هم چنین افرادی که معده های تحریک پذیری دارند یا دچار یبوست هستند می توانند از شریت گرم سکنجبین برای باز شدن روزه شان استفاده کنند.

تغذیه مناسب در وعده شام

در وعده شام سوپ ساده، نون پنیر گردو، آش حاوی حبوبات  مناسب است. وعده شام باید سبک باشد تا افراد بعداز شام سراغ میوه جات به ویژه مرکبات بروند. به طور کلی از موادغذایی که قند بالایی دارند مثل شیرینی جات و شکلات ویژه در وعده سحر کم تر استفاده شود. از پر خوری  و مصرف غذاهای سرخ کرده و پر ادویه پرهیز شود چون باعث تشنگی و دل درد شود. از آب خیلی سرد، نوشابه های گازدار، دوغ های شور پرهیز شود و از شربت آبلیموی کم شیرین، شربت خاکشیر، کاسنی، دم کرده نعنا و گل گاوزبان استفاده شود.

خبرنگار: بهاره شاهسونی

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.