دوشنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۳:۲۹

در گفتگو خبرنگار مفدا مشهد با رییس اداره تغذیه؛

روزه فرصت مناسبی برای داشتن یک رژیم غذایی سالم و اصولی در کنار سلامت روح و تهذیب نفس

مهندس - خجسته

مهندس خجسته رییس اداره تغذیه: روزه داری در ماه رمضان یک سبک از رژیم های روزه داری یا fasting  هست، که کالری دریافتی افراد تغییر چندانی نمیکند و کم نمی شود، ولی زمانبندی غذایی دچار تغییر می شود و ماه مبارک رمضان در صورت رعایت تغذیه صحیح فرصت مناسبی برای توجه به وضعیت سلامت جسمانی  است.

به گزارش مفدا مشهد، مهندس فاطمه خجسته رییس اداره تغذیه در گفتگویی با خبرنگار مفدا مشهد به اهمیت نقش تغذیه در روزه داری و حفظ سلامت بدن پرداخت.

وی بیان کرد: ماه رمضان فرصت مناسبی است که با داشتن یک رژیم غذایی سالم و اصولی در کنار سلامت روح و تهذیب نفس از سلامت جسمی نیز بهره مند شویم.

مهندس خجسته در ادامه اظهار داشت: روزه داری در ماه رمضان یک سبک از رژیم های روزه داری یا fasting  هست، که کالری دریافتی افراد تغییر چندانی نمیکند و کم نمی شود، ولی زمانبندی غذایی دچار تغییر می شود و ماه مبارک رمضان در صورت رعایت تغذیه صحیح فرصت مناسبی برای توجه به وضعیت سلامت جسمانی  است.

رییس اداره تغذیه در ادامه افزود: از روزه داری می توان برای سم زدایی بدن ، رسیدن به وزن ایده آل ،کنترل و کاهش فشار خون،کاهش چربی سلول های کبدی و درمان آن در مرحله اولیه استفاده کرد.

وی همچنین تأکید کرد: بهتر است افراد روزه دار افطار خود را با مایعات ولرم مانند چای کم رنگ ،آب ولرم یا شیر شروع کنند و از مواد غذایی سبک و کم حجم و مغذی مانند لبنیات، دسرهای کم شیرینی و مقوی مانند فرنی و ... استفاده نمایند و با توجه به فاصله زمانی بین افطار و سحر بعد از گذشت دو تا سه ساعت به منظور تامین انرژی و درشت مغذی ها از وعده شام سبک استفاده نمایند.

خجسته در خصوص وعده سحری بیان کرد:وعده غذای سحرجایگزین مناسب وعده ناهار می باشد و بهتر است از غلات پیچیده استفاده شود و فیبر غذایی خود را با استفاده از سبزیجات کافی و حبوبات افزایش داد.

وی همچنین افزود: برای روزه داری صحیح در ماه مبارک رمضان و به منظور تامین ریز مغذی( ویتامین و املاح)، فیبر و آب بدن و جلوگیری از یبوست افزایش استفاده از سبزیجات و مصرف سه واحد میوه توصیه می شود. مصرف مایعات در طول زمان افطار تا سحر باید افزایش یابد که در این مورد نوشیدن شربت خاکشیر و تخم شربتی با شیرینی کم و شربت خیار و سکنجبین میتواند گزینه مناسبی باشد.

همچنین از خوردن مواد قندی ساده ،تنقلات شور ،چرب و پرکالری ،نوشیدنیهای گاز دار و شیرین و دوغ های پرنمک و پر چرب جلوگیری شود و افراد از تند غذا خوردن و پرخوری امتناع کنند.

رییس اداره تغذیه در پایان افزود: فرد روزه دار جهت جلوگیری از تشنگی و کم آبی بدن در طول روز در وعده سحر ، از خوردن چای پررنگ و قهوه به دلیل افزایش دفع مایعات باید بپرهیزد.

خبرنگار: سادیا مظلوم

ارسال نظر

    • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
    • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
شما در حال ارسال پاسخ به نظر « » می‌باشید.